! VIKTIGT !

Sexualkunskapstankar

8th December 2016

 

Todelihoooo.

 

Nu har jag haft mina sista life skills-lektioner för den här terminen. Hade två halvklasser i åttan idag (helt slut, hur orkar lärare ha lektioner hela dagen? cred) och förutom att jag lyckades skvätta färg från en whiteboardpenna rakt i mitt fejs (….) halvvägs in under det ena passet så gick det superbra. Alltså att kidsen verkligen sitter som tända ljus med ögon och öron öppna när en pratar om vikten av samtycke, ömsesidighet och bra-känsla vid sex! Slutar aldrig förvånas över hur till och med de mest pratiga ungarna lugnar ner sig och lyssnar när vi kommer in på de ämnena.

 

Nu när terminen går mot sitt slut och min motivation till att ta tag i nya projekt är väldigt låg har jag i alla fall funnit styrka och pepp i de här life skills-lektionerna. Har börjat fundera på vad jag skulle vilja göra till våren: dels någon sorts uppföljning med åttorna angående samtyckeslektionerna vi haft, kidsen glömmer snabbt och jag vill att det ska sitta som berget, men också något större projekt med niorna. Har skrivit om det förut men skulle vilja ha flera lektioner med dem: en om samtycke, en om STI och preventivmedel (kunskapsnivåerna varierar avsevärt mellan eleverna angående detta) och en om normer och speciellt heteronormen. Det är fullt genomförbart, jag måste bara våga “pusha” igenom förslaget som jag gjorde angående åttorna den här terminen.

 

 

jag när jag drömmer mig bort om alla sexualkunskapslektioner jag vill ha

 

 

Fick förresten en kommentar här på bloggy som jag blev glad av att läsa. Det var ett urklipp från en rapport som MUCF (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) publicerat gällande skapandet av en tryggare skolmiljö för unga hbtq-personer. Hela rapporten i sig är mycket intressant och viktig, men postar det specifika urklippet som stod i kommentaren:

 

 

”Förutom att ha ett hbtq-perspektiv i undervisningen berättar unga också om
betydelsen av att synliggöra hbtq-frågor i skolans fysiska miljö genom exempelvis
regnbågsflaggor eller affischer.

”Har också känt mig tryggare om jag till exempel gått på en skola med pro hbtqaffischer
eller att lärare tar med det perspektivet i sin undervisning.” (Bisexuell
cistjej, 16‒17 år).

Att lyfta hbtq-frågor i skolan ger inte bara unga kunskap om frågorna utan har också en
identitetsstärkande funktion. Unga ger exempel på vikten av att inte utgå från
heteronormativa föreställningar i undervisningen, oavsett om det finns elever som är
öppna hbtq-personer i klassen eller skolan. Genom att på ett naturligt sätt visa en
mångfald av sexualiteter, könsidentiteter och könsuttryck i undervisningen ges alla unga
en möjlighet till kunskap om andra vars liv de kan känna igen sig i. ”

 

 

Det här är så himla viktigt. Att inkludera alla sexualiteter, könsidentiteter och könsuttryck i skolans undervisning, att liksom inte bara ta för givet att alla är straighta cis-kids. Allt för ofta känns det som att allt hbtq-relaterat görs till någon sorts “sidogrej” en kan ägna lite extra uppmärksamhet någon gång ibland, som exempelvis att RFSL bokas in för en temadag om det finns tid – eller att det endast är hos kuratorn som det finns regnbågsflaggor (och regnbågsljus!) när det borde vara lika självklart att de hänger ute i korridorerna som affischerna om allas lika värde oavsett religion och etnicitet som hänger där.

 

Den erfarenhet jag har av att snacka sexualkunskap med tonåringar är att de rent generellt är väldigt öppensinnade och medvetna: det är inget konstigt för dem att använda pronomen hen, att vara pansexuell är något många hört talas om, de vill veta hur femidomer (kondomer för personer med fitta) fungerar och så vidare. Men det är också väldigt mycket de inte vet, som exempelvis att mödomshinnan inte existerar, vad dagen-efter-piller (akut p-piller) är för något, att HIV inte längre är dödligt med rätt mediciner – och framför allt vad trans* är för någonting.

 

När skolan jag jobbar på hade konferens i mitten av terminen för alla inom samma skolkoncern fick vi möjligheten att delta i olika workshops om skolrelaterat arbete och då gick jag på en workshop om hur en kan inkludera sexualkunskap i sin undervisning. Nu är ju inte jag lärare men jag har som bekant ett brinnande intresse för sexualkunskap i skolan så det kändes relevant att vara där. Tyvärr var det inte alltför många deltagare på plats och jag minns inte riktigt vad vi fick för tips, men ändå var det ju ett så viktigt ämne. Mer sexualkunskap – och framför allt hbtq-kunskap – i det ‘vardagliga’ skolsnacket! Precis som att många kids börjar ha mer koll på olika sexuella läggningar, ska det bli lika vanligt att ha koll på vad trans* är.

 


 

Det var det. Nu ska jag kolla på sista säsongen av The Fall. Lööööv detective superintendent Stella Gibson.

 

Pusshej

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply