Sex & sexualitet Skolkurator Socionom

Sexualkunskapsprojekt med åk 9: avslutat!

2nd December 2017

 

Todelihoo.

 

Under den gångna veckan avslutade jag sexualkunskapsprojektet som jag hållit på med ända sedan september på skolan. Hade den sista lektionen i torsdags och även om det var skönt att kunna stryka den sista klassen på listan så kände jag också ett visst vemod. Som kurator består största delen av mitt jobb av enskilda samtal och det gillar jag ju, men det har också känts viktigt att få komma ut i klasserna och pyssla med förebyggande arbete. Dessutom gillar jag den här årskursen av nior så mycket, finns flera stycken som jag verkligen kommer sakna när de går ut nästa år.

 

På det stora hela har det här projektet varit otroligt kul och lärorikt. Jag har haft alla ungarna (sammanlagt 150 kids!) i både hel- och halvklass i olika omgångar och vi har pratat om samtycke, ömsesidighet, respekt, #MeToo, heteronormen, HBTQ+, myten om mödomshinnan och en miljon andra grejer. I takt med att lektionerna tuffat på har såklart många olika ämnen kommit upp, som allt från hur hiv överförs mellan människor och om en kan bli gravid när en har mens (svar ja) till vad queer betyder och vad skillnaden är på bisexuell och pansexuell. Som vi säkert alla är medvetna om innefattar sexualkunskap en drös olika områden och jag har försökt ta upp lite av det mesta, även om huvudtemat har varit samtycke + heteronormen.

 

 

5 stycken klasser, puh!


Under projektets gång har samtidigt #MeToo-rörelsen fullkomligt exploderat överallt i samhället och därmed blev också de här lektionerna en perfekt chans till att prata om ja- och nej-signaler och rätten till sin egen kropp. Jag har gjort s.k. Heta stolen-övningar (där en ska byta plats i ringen om en håller med) och bl.a. frågat eleverna om de tycker det är lätt att veta när någon flirtar med en. Det har varit lite delade meningar kring det påståendet och utifrån det har jag sedan diskuterat vad vi människor förmedlar genom kroppsspråk, blickar, ansiktsuttryck och annat icke-verbalt. Hur ska en egentligen veta vad någon annan vill, om den är intresserad av en eller “bara” lite vänskaplig? Hur ska en veta när det sen kommer till sex?


Har även gjort en 4-hörnsövning med ett scenario där de får välja vad de tycker att en påhittad person ska göra i en viss situation och det har jag också tyckt varit givande. Då får eleverna aktivt ta ställning till vad de tycker och så frågar jag en del kring det och problematiserar och vänder och vrider på scenariot så att de verkligen får tänka till. Tycker det är viktigt för då vet jag att det vi snackar om faktiskt fastnar för dem och inte bara försvinner så fort de lämnar klassrummet. Det har också fått mig att utvecklas som “lärare”, har fått klura ut följdfrågor och alternativa resonemang under övningarnas gång och försökt lyssna in allt som sagts och låtit alla komma till tals. Cred till alla lärare som orkar göra detta dagligen!


Så, ja. Det här projektet har som sagt varit jätteroligt och lärorikt och framför allt hoppas jag ju att det har givit något till eleverna. Det är det viktigaste av allt.

Åter till lördagsmyset.

Pusshej

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply