Resor

Portugal

17th July 2018

Todelihoo.

Semestern rullar på och jag har redan lämnat alla tankar om jobbet bakom mig, skönt. Förra veckan var jag i Portugal tillsammans med en god vän och vi hade det helt fantastiskt. Blev genast förtjust i Lissabon, staden i sig var vacker och så tyckte jag folket var genomtrevliga, det var lätt och billigt att ta sig runt, vädret var strålande och utelivet riktigt kul. Vi vandrade upp till Castelo de san Jorge för en amazing utsikt över hela stan, åkte båt samt lyckades även pricka in Sverige vs England-matchen som vi såg på en storbildsskärm ute på torget i city. Även om resultatet inte var så kul så var det en härlig stämning att kolla tillsammans med andra svenska turister och ha allsång till När vi gräver guld i USA, haha.

Senare i veckan åkte vi ut till staden Sintra vid kusten. Där gjorde vi en hel del sightseeing med buss, bl.a. till Cabo da Roca som är Europas västligaste punkt, samt till Penapalatset som låg uppe i de dimmiga bergen. Under de resterande dagarna hade vi planerat att sola och bada, men dimman och fukten bara fortsatte rulla in från Atlanten och det blev till slut riktigt kyligt. Vi tog beslutet att spontanboka ett nytt hotell inne i Lissabon och åkte därför tillbaka med tåget igen, och där sken lyckligtvis solen under våra sista dagar. Kan verkligen rekommendera Lissabon som resmål, det fanns så mycket att se och göra och jag är väldigt nöjd.

Även det portugisiska flygbolaget TAP som vi flög med var riktigt bra. Bara en liten bonus.