Resor

En tripp till Tallinn! 🇪🇪

10th August 2019

Todelihoo!

Jag tänkte skriva lite kort om den sista resan vi gjorde den här sommaren innan det till slut var dags att åka ut till sommarstället: nämligen Tallinn! Precis som med Norge och Ungern tidigare hade jag och bae inte varit i Estland heller så en måndagskväll tog vi färjan över dit vilket ju gick smidigt (och för mig som så ofta tar färjan över till Finland för att hälsa på släkten kändes det lite ovant att vakna upp i Estland på morgonen!).

Vi spenderade blott ett dygn i Tallinn men hann se mycket ändå. Vi bodde på ett mysigt hotell i Gamla stan och så fort vi checkat in kunde vi börja med våra klassiska turistvilderier och vandra kullerstensgata upp och kullerstensgata ner och fota otaliga gamla byggnader, kyrkor och torg. Som vanligt, med andra ord! (-: Särskilt vacker tyckte jag den rysk-ortodoxa Alexander Nevsky-katedralen var.

Lunch åt vi i hippa Telliskivi-området (jag åt små lamm-dumplings, väldigt gott!) och sedan ekologisk veganglass till efterrätt. Efter det promenerade vi sakta men säkert tillbaka mot våra hemkvarter (och jag postade mina vykort till farmor och mormor som jag alltid skickar när jag är utomlands) och gick genom den vackra parken som låg precis utanför stadsmuren. På kvällen åt vi middag på tjusiga Leib och även där fick vi närproducerad, ekologisk mat (jag åt röding) som vi var mycket nöjda med.

Vi sov en natt på hotell och när morgonen kom gick vi ner till hamnen och tog färjan över till Helsingfors (det tog bara 2h). När vi kom fram vandrade vi från den hamnen upp till stadskärnan, vi åt lunch på en restaurang vid järnvägstorget och hoppade sedan på tåget till Karis, där mina föräldrar väntade med bil – och sedan var det äntligen dags att åka ut till skärgården, där jag sedan stannade för resten av semestern.

Så, slutligen: trippen till Tallinn blev kort men mysig. Gamla stan, som ju finns på UNESCO:s världsarvslista, är så oerhört vacker, det känns verkligen som att åka tillbaka i tiden när en strosar omkring där. Telliskivi är ett spännande, annorlunda område som växt fram i de gamla kvarteren där järnvägslok brukade repareras tidigare, way back. Både lunchen och middagen var väldigt goda och staden kändes lugn och trygg, perfekt att vandra omkring i en skön sommardag. Jag rekommenderar verkligen Tallinn för en weekend när en känner för att åka iväg ett tag!

Jag hoppas allting är bra med er.