Resor

En tripp till Tallinn! đŸ‡ȘđŸ‡Ș

10th August 2019

Todelihoo!

Jag tÀnkte skriva lite kort om den sista resan vi gjorde den hÀr sommaren innan det till slut var dags att Äka ut till sommarstÀllet: nÀmligen Tallinn! Precis som med Norge och Ungern tidigare hade jag och bae inte varit i Estland heller sÄ en mÄndagskvÀll tog vi fÀrjan över dit vilket ju gick smidigt (och för mig som sÄ ofta tar fÀrjan över till Finland för att hÀlsa pÄ slÀkten kÀndes det lite ovant att vakna upp i Estland pÄ morgonen!).

Vi spenderade blott ett dygn i Tallinn men hann se mycket ÀndÄ. Vi bodde pÄ ett mysigt hotell i Gamla stan och sÄ fort vi checkat in kunde vi börja med vÄra klassiska turistvilderier och vandra kullerstensgata upp och kullerstensgata ner och fota otaliga gamla byggnader, kyrkor och torg. Som vanligt, med andra ord! (-: SÀrskilt vacker tyckte jag den rysk-ortodoxa Alexander Nevsky-katedralen var.

Lunch Ät vi i hippa Telliskivi-omrÄdet (jag Ät smÄ lamm-dumplings, vÀldigt gott!) och sedan ekologisk veganglass till efterrÀtt. Efter det promenerade vi sakta men sÀkert tillbaka mot vÄra hemkvarter (och jag postade mina vykort till farmor och mormor som jag alltid skickar nÀr jag Àr utomlands) och gick genom den vackra parken som lÄg precis utanför stadsmuren. PÄ kvÀllen Ät vi middag pÄ tjusiga Leib och Àven dÀr fick vi nÀrproducerad, ekologisk mat (jag Ät röding) som vi var mycket nöjda med.

Vi sov en natt pĂ„ hotell och nĂ€r morgonen kom gick vi ner till hamnen och tog fĂ€rjan över till Helsingfors (det tog bara 2h). NĂ€r vi kom fram vandrade vi frĂ„n den hamnen upp till stadskĂ€rnan, vi Ă„t lunch pĂ„ en restaurang vid jĂ€rnvĂ€gstorget och hoppade sedan pĂ„ tĂ„get till Karis, dĂ€r mina förĂ€ldrar vĂ€ntade med bil – och sedan var det Ă€ntligen dags att Ă„ka ut till skĂ€rgĂ„rden, dĂ€r jag sedan stannade för resten av semestern.

SÄ, slutligen: trippen till Tallinn blev kort men mysig. Gamla stan, som ju finns pÄ UNESCO:s vÀrldsarvslista, Àr sÄ oerhört vacker, det kÀnns verkligen som att Äka tillbaka i tiden nÀr en strosar omkring dÀr. Telliskivi Àr ett spÀnnande, annorlunda omrÄde som vÀxt fram i de gamla kvarteren dÀr jÀrnvÀgslok brukade repareras tidigare, way back. BÄde lunchen och middagen var vÀldigt goda och staden kÀndes lugn och trygg, perfekt att vandra omkring i en skön sommardag. Jag rekommenderar verkligen Tallinn för en weekend nÀr en kÀnner för att Äka ivÀg ett tag!

Jag hoppas allting Àr bra med er.